25 januari 2019

BovenIJ ziekenhuis introduceert de BeterDichtbij app

golf
  1. Home
  2. Nieuws
  3. BovenIJ ziekenhuis introduceert de BeterDichtbij app

Het BovenIJ ziekenhuis is, als eerste ziekenhuis in Noord-Holland, bereikbaar via de app BeterDichtbij. Patiënten kunnen voortaan ook appen met hun arts. Het nieuwe, digitale communicatiekanaal is veilig, laagdrempelig en makkelijk. ‘Op deze manier sluiten we aan bij vernieuwing in de zorg en verbeteren we onze dienstverlening,’ zegt Edwin van der Meer, bestuursvoorzitter van het BovenIJ ziekenhuis.

Altijd bereikbaar

Via de BeterDichtbij app kunnen patiënten een vraag stellen over hun behandeling op het moment dat het hun uitkomt. ‘Patiënten ervaren hierdoor meer grip op hun behandeling’, vertelt dermatoloog Björn Scholten. ‘En even een app versturen gaat sneller dan een telefoontje naar de polikliniek.’

Goede service

Ook dermatoloog Gamze Piskin gebruikt de BeterDichtbij app bij haar patiënten. ‘In deze tijd waarin we veel via onze schermen communiceren is het eigenlijk best vreemd dat je alleen in de spreekkamer contact kunt hebben met je arts,’ zegt ze. ‘Het is goed dat je als patiënt ook via de app vanuit huis of de tram een vraag kunt stellen over je behandeling. Af en toe sturen ze ook een foto mee. Ik vind het fijn om ook via de app te kunnen communiceren met mijn patiënten.’

Snel contact als het nodig is, altijd binnen drie dagen antwoord

De appjes van patiënten komen via een berichtenprogramma binnen op de polikliniek. Uiterlijk binnen drie werkdagen ontvangen ze antwoord. Dermatoloog Björn Scholten ondervond de voordelen van de snelle manier van contact. ‘Via de app ontving ik een vraag van een medewerker van de thuiszorg. Zij verzorgde de wond van één van onze patiënten. Dankzij de meegestuurde foto kon ik haar meteen adviseren. Dit scheelde de patiënt een ritje naar het ziekenhuis.’

Samen met huisartsen in de regio

Niet alleen medisch specialisten, verpleegkundigen en andere zorgverleners van het BovenIJ ziekenhuis zijn bereikbaar via BeterDichtbij. Ook huisartsen kunnen de app gebruiken voor hun patiënten. De praktijken binnen Huisartsen Monnickendam zijn reeds gestart, huisartsenpraktijken in Amsterdam-Noord tonen belangstelling. Edwin van der Meer: ‘De introductie van de BeterDichtbij app laat zien dat we altijd op zoek zijn naar de best passende zorg: in het ziekenhuis als het nodig is, thuis als het kan en altijd in samenwerking met zorgaanbieders in de regio. De patiënt kan hier de vruchten van plukken. Het ziekenhuis zit gewoon in je broekzak net als de app van je bank.’ Net als in het ziekenhuis wordt de patiënt in de huisartsenpraktijk altijd persoonlijk uitgenodigd door de eigen arts of zorgverlener om BeterDichtbij te gebruiken. Patiënten hoeven maar één app op hun smartphone te zetten, waarmee ze met meerdere zorgverleners in gesprek kunnen.

BeterDichtbij: initiatief van en voor de zorgsector

De digitale dienst BeterDichtbij is een initiatief van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Inmiddels zetten 15 ziekenhuizen en tientallen huisartsen in Nederland BeterDichtbij in voor makkelijk en veilig contact met de eigen zorgverlener. Samen met hen wordt BeterDichtbij continu verder verbeterd en doorontwikkeld, bijvoorbeeld door nieuwe diensten toe te voegen aan de app voor patiënten en het webplatform voor zorgverleners zoals beeldbellen, toevoegen van de informatie van Thuisarts.nl en Apotheek.nl en veilige koppelingen met het patiëntendossier.

Weten hoe het werkt? Bekijk de korte film over de BeterDichtbij-app

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.

Terug naar bovenScroll naar boven