14 februari 2023

BovenIJ: ‘Slimme zorg is passende zorg’

golf
  1. Home
  2. Nieuws
  3. BovenIJ: ‘Slimme zorg is passende zorg’

Met het Integraal Zorgakkoord (IZA) als uitgangspunt, zet het BovenIJ in op passende zorg. Een factsheet met cijfers over de transformatie en digitalisering van zorg in het BovenIJ laat zien dat we goed op weg zijn. De meerjarenvisie van BovenIJ gaat uit van de juiste zorg op de juiste plek door de juiste zorgprofessional, inzet van digitale middelen waar mogelijk en wenselijk vanuit patiëntperspectief, samenwerking in de (regionale) zorg- en welzijnsketen en zoveel mogelijk eigen regie door, voor en met de patiënt.

Digitale zorg

Om de juiste zorg op de juiste plek te bieden, maken steeds meer patiënten gebruik van digitale middelen die het BovenIJ aanbiedt. Zo is er digitale toegang tot het patiëntendossier via Mijn BovenIJ en aansluiting op een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Voor communicatie tussen patiënt en zorgprofessional wordt de app van BeterDichtbij ingezet. Het gebruik daarvan varieert van appen over eenvoudige, praktische vragen tot aan medisch inhoudelijke vragen aan de medisch specialist. Beeldbellen zorgt ervoor dat consulten veilig en makkelijk op afstand in de eigen omgeving van de patiënt kunnen plaatsvinden, zonder verlies van kwaliteit van zorg.

Thuismeten

De app Thuismeten van Luscii wordt aangeboden aan patiënten voor wie begeleiding op afstand meerwaarde biedt. BovenIJ gebruikt de app bijvoorbeeld bij patiënten met zwangerschapsdiabetes of zwangerschapshypertensie, die dan aanzienlijk minder vaak voor controle op locatie hoeven te komen. Daarnaast blijkt Thuismeten bij bepaalde patiëntengroepen ook een voorspellende waarde te hebben.
‘Door snelle signalering van risico-indicatoren, kunnen we bij COPD longaanvallen beter zien aankomen, tijdig ingrijpen en daarmee een opname voorkomen’, vertelt longarts Jan-Willem Kroon. ‘Thuismeten geeft de patiënt grip en controle en daarom voelt de patiënt zich veiliger’, aldus Kroon.

In het BovenIJ maken steeds meer patiënten gebruik van de Thuismeten app. Met het merendeel van de meldingen op de app naar aanleiding van geregistreerde metingen en klachten, kan de patiënt zelf direct aan de slag zonder tussenkomst of verdere hulp van de zorgverlener. Als er toch contact nodig of gewenst is, dan kan de Thuismeten-gebruiker makkelijk en snel overschakelen naar BeterDichtbij om de zorgprofessional een bericht te sturen.

Samen Beslissen

Bij passende zorg gaat het om zorg die rondom en met input van de patiënt tot stand komt.
‘Passende zorg gaat over zorg die waarde toevoegt voor een patiënt’, vertelt Edwin van der Meer, voorzitter Raad van Bestuur BovenIJ. ‘Samen Beslissen staat bij onze medisch specialisten daarom hoog in het vaandel’. Om dit te ondersteunen, worden er binnen diverse specialismen al keuzehulpen ingezet. Maar Samen Beslissen gaat verder dan dat. BovenIJ-gynaecoloog Moniek Twisk: ‘Een goed gesprek is de basis van goede zorg. Door samen met de patiënt alle mogelijke opties te bespreken zal een patiënt een gemotiveerde keuze maken en meer tevreden zijn met de gekozen behandeling’.

Beter Samen in Noord

Van der Meer herkent in het Integraal Zorgakkoord de lijn die BovenIJ een aantal jaren geleden al heeft ingezet. Namelijk het verbinden van zorg en welzijn. ‘Maar’, zegt hij ‘we zijn er nog niet, want er zijn nieuwe, innovatieve domein overstijgende financieringsvormen nodig om van passende zorg echt een succes te kunnen maken’.

BovenIJ werkt binnen het programma Beter Samen in Noord van de KrijtMolenAlliantie (een alliantie van 8 zorg- en welzijnsorganisaties in Amsterdam-Noord) al jaren aan het verbeteren van de gezondheid van de bevolking en het verkleinen van de gezondheidsverschillen. Het feit dat de gemeente Amsterdam en Zilveren Kruis hier aan meewerken en het programma wordt gezien als best practice door de NZa, laat zien dat we in Amsterdam-Noord het IZA aan het uitvoeren zijn met aantoonbare resultaten.

Bekijk ook

 

Om deze inhoud te kunnen bekijken dient er akkoord gegeven te worden op het plaatsen van cookies.

 

‘De app is echt een uitkomst!’

‘De app is echt een uitkomst!’

Twintig jaar geleden belandde Jan (76) met een longontsteking in het BovenIJ. Hij dacht na de longontsteking weer op te knappen, maar niets was minder waar. Na een longfunctieonderzoek ontdekte de arts dat hij de longziekte COPD had. Sindsdien wordt Jan goed in de gaten gehouden, o.a. met de Thuismeten app. ‘De app is echt een uitkomst!’

Lees de hele ervaring

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.

Terug naar bovenScroll naar boven