09 februari 2024

BovenIJ biedt passende zorg met behulp van digitale middelen

golf
  1. Home
  2. Nieuws
  3. BovenIJ biedt passende zorg met behulp van digitale middelen

Om zorg in de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden, is innovatie nodig. BovenIJ in Amsterdam-Noord zet daarom in op de juiste zorg op de juiste plek, door de inzet van digitale middelen waar mogelijk en wenselijk vanuit patiëntenperspectief. In een video die BovenIJ publiceert tijdens de Slimme Zorg Estafette 2024, kun je het traject van patiënt Marc volgen. In zijn zoektocht naar de oorzaak van hartkloppingen, maakt hij gebruik van de Thuismeten app en andere digitale middelen.  

Thuismeten bij hartkloppingen 

Met behulp van de Thuismeten app van Luscii en een speciaal apparaatje (de Kardia), kunnen patiënten onderzoeken of zij een hartritmestoornis hebben. Zij maken op het moment dat zij klachten ervaren zelf een hartritmestrook. Dit kan thuis, op het werk of zelfs midden in de nacht zijn. De strook wordt via de Thuismeten app gedeeld met de zorgverlener in het BovenIJ, die deze beoordeelt en de nodige vervolgacties bepaalt. Het onderzoek is zo veel doeltreffender en niet langer meer afhankelijk van een momentopname. ‘Een figuurlijke vinger aan de pols’ aldus BovenIJ-cardioloog J. van Etten. 

Om deze inhoud te kunnen bekijken dient er akkoord gegeven te worden op het plaatsen van cookies.

Eigen regie voor de patiënt 

In de video komen naast de Thuismeten app ook andere digitale middelen voorbij. Zoals het patiëntenportaal “Mijn BovenIJ”. In dit portaal kunnen patiënten hun medisch dossier en een overzicht van afspraken vinden. Ook worden er via het portaal foldermateriaal en vragenlijsten beschikbaar gesteld, zodat patiënten zich goed op hun afspraak kunnen voorbereiden.  

BovenIJ wil patiënten stimuleren om zelf een afspraak te plannen na een verwijzing door de huisarts. Dit verloopt via Mijn BovenIJ. De eerste ervaringen hiermee bij de poliklinieken Interne Geneeskunde en KNO zijn positief, daarom gaat BovenIJ dit stapsgewijs verder introduceren. 

Digitaal contact 

Alle afdelingen in het BovenIJ zijn te bereiken via BeterDichtbij. Via deze app kunnen patiënten gemakkelijk en veilig berichten sturen aan de polikliniek of beeldbellen met een zorgverlener. 

Opschaling 

Waar BeterDichtbij al langer breed werd ingezet, is BovenIJ ook goed op weg met het verder opschalen van Thuismeten. Met inmiddels 813 gebruikers en 11 zorgpaden binnen 5 specialismen. BovenIJ wil Thuismeten voor nog meer patiënten beschikbaar maken, waar dit meerwaarde biedt aan de zorg. 

In het geval van patiënt Marc is de meerwaarde duidelijk: ‘Ik ben blij dat er tegenwoordig digitale hulpmiddelen zijn, zodat ik niet voor iedere issue meer naar het ziekenhuis hoef’ deelt hij in de video. 

Passende zorg

De video is een mooi voorbeeld van hoe BovenIJ vormgeeft aan passende zorg, zoals beschreven in het Integraal Zorg Akkoord. 

Edwin van der Meer, voorzitter Raad van Bestuur: Het is goed om te zien dat we vormen van digitalisering steeds meer gaan uitbreiden en toepassen in het BovenIJ, zodat patiënten die dat willen daar gebruik van kunnen maken. Vanzelfsprekend houden we ook aandacht voor onze patiënten die hier moeite mee hebben. Digitaal als het kan en anders fysiek.’ 

‘De app is echt een uitkomst!’

‘De app is echt een uitkomst!’

Twintig jaar geleden belandde Jan (76) met een longontsteking in het BovenIJ. Hij dacht na de longontsteking weer op te knappen, maar niets was minder waar. Na een longfunctieonderzoek ontdekte de arts dat hij de longziekte COPD had. Sindsdien wordt Jan goed in de gaten gehouden, o.a. met de Thuismeten app. ‘De app is echt een uitkomst!’

Lees de hele ervaring

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.

Terug naar bovenScroll naar boven