BovenIJ kijkt met trots terug op een bijzondere dag op 21 mei waarop collega’s en vele samenwerkingsrelaties samenkwamen tijdens het symposium over de ontwikkeling van het BovenIJ van ziekenhuis naar gezondheidsorganisatie en de betekenis van Beter Samen in Noord. Aansluitend vond de afscheidsreceptie plaats van onze bestuurder, Edwin van der Meer, die na jaren van betrokken leiderschap met pensioen gaat.
Tijdens het symposium stond de gezamenlijke ambitie centraal: het verbeteren van gezondheid en welzijn en het verkleinen van gezondheidsverschillen van de inwoners van Amsterdam-Noord. De afgelopen jaren heeft BovenIJ bewust ingezet op het verbinden van het medische en sociale domein. Dankzij deze koers groeide de organisatie uit tot een herkenbare en toonaangevende gezondheidsorganisatie, zowel regionaal als landelijk.
Onder leiding van dagvoorzitter Thijs Stoop namen diverse sprekers de aanwezigen mee in de ontwikkelingen binnen de zorg en de maatschappelijke opgaven voor de toekomst. Aan het woord kwamen Sanne Blom (Raad van Bestuur BovenIJ), Jan Kremer (hoogleraar Zorg en Samenleving en voormalig speciaal gezant Passende Zorg), Karina Raaijmakers (Raad van Bestuur NZa), Misja Mikkers (hoogleraar Organisatie en Financiering Zorg), Aiko de Raaf (Landelijk Kwartiermaker IZA – VWS).
Marjolein Brunning, Els Annegarn (De Sociale Maatschap) en Gerrit (ervaringsdeskundige) vertelden hoe een nauwe samenwerking tussen zorg en welzijn daadwerkelijk zorgt voor een betere kwaliteit van leven. Nynke Posthuma en Jan Steven Burgerhart (internisten) deelden de bereikte resultaten van de afgelopen jaren en vertelden hoe je als medisch specialist welzijn in de spreekkamer bespreekbaar maakt. Een muzikaal intermezzo van Muziek aan Bed zorgde voor een bijzonder moment van verbinding. Tessa van den Ende (Raad van Toezicht BovenIJ) sloot het symposium af.
Na afloop van het symposium volgde de afscheidsreceptie van onze bestuurder Edwin van der Meer. In warme en persoonlijke woorden werd stilgestaan bij zijn jarenlange inzet, visie en betekenis voor de organisatie en de regio. Onder zijn leiding groeide het BovenIJ uit tot een sterke gezondheidsorganisatie waarin samenwerken, vernieuwen en aandacht voor mensen centraal staan.
Tijdens de receptie trad John Le Maire op met een speciaal voor BovenIJ geschreven nummer en werd er een video vertoond met persoonlijke boodschappen van collega’s, oud-collega's en samenwerkingspartners zoals zorgverzekeraars, de gemeente en collega's uit zorg- en welzijn. Een bijzonder moment was de onthulling van het ‘Zorg goed voor elkaar’-standbeeld. Een symbolisch eerbetoon aan het BovenIJ, alle collega’s en de inwoners van Amsterdam-Noord. Het beeld verwijst naar het motto van BovenIJ en naar de bokaal die BovenIJ uitreikt aan collega’s die zich op bijzondere wijze inzetten voor de zorg en voor elkaar.
Dankbaar kijken we terug op een inspirerende en bijzondere dag vol ontmoeting, verdieping en waardering.
Deel deze pagina: