Schade door de behandeling
Schade door de behandeling
Is de zorg niet zoals u had gehoopt? Heeft u het gevoel dat u schade heeft geleden? Dan willen wij graag met u in gesprek over uw ervaring om te kijken wat wij voor u kunnen doen.
Een complicatie
Aan een medisch onderzoek of medische behandeling is altijd een risico verbonden. Er kan een complicatie optreden. Na een operatie kan bijvoorbeeld een infectie of nabloeding optreden. Dit is niet altijd te voorkomen. Over complicaties waarvan bekend is dat ze vaker voorkomen bij uw onderzoek/behandeling, krijgt u van tevoren informatie. De specialist zal u meestal niet informeren over complicaties die maar heel zeldzaam optreden.
Dat er een complicatie optreedt, betekent niet automatisch dat de specialist (of andere zorgverlener) iets fout heeft gedaan.
Het resultaat valt tegen
Zorgverleners werken volgens de eisen van hun beroepsgroep. Dat betekent dat ze werken volgens methoden en technieken die vastgelegd zijn. Maar dat betekent niet dat ze aansprakelijk zijn voor het resultaat van de behandeling.
Een verwijtbare fout
Als de specialist (of andere zorgverlener) iets fout heeft gedaan, noemt men dit een ‘verwijtbare’ fout. Alleen als er door zo’n fout ook schade is ontstaan, heeft u recht op schadevergoeding.
Vindt u dat u schade heeft geleden door een verwijtbare, onzorgvuldige medische behandeling? Dan kunt u verschillende stappen zetten:
- U gaat met ons in gesprek over uw ervaring
Onze klachtenbemiddelaar gaat graag met u in gesprek over uw ervaringen. In de folder leest u wat de klachtenbemiddelaar en de klachtencommissie voor u kunnen doen.
- U stelt het BovenIJ ziekenhuis aansprakelijk voor de schade
U dient uw schadeclaim schriftelijk in bij de Raad van Bestuur. MediRisk is de aansprakelijkheidsverzekeraar van het BovenIJ ziekenhuis. Op de website van MediRisk leest u op welke manier u een schadeclaim indient en wat er met uw claim wordt gedaan. Medirisk bekijkt zorgvuldig of een schadeclaim gehonoreerd wordt.