Deel via e-mail

Naar huis met antibiotica - via het infuus

Uw behandelend arts heeft u verteld dat u antibiotica nodig heeft die toegediend wordt via een infuus. Het antibioticum bestrijdt de bacterie die bij u een infectie veroorzaakt heeft. In deze folder vertellen wij u meer over de infuusbehandeling met antibiotica buiten het ziekenhuis.

De eerste infuusbehandeling met antibiotica krijgt u in het ziekenhuis, zodat wij kunnen zien hoe u op het geneesmiddel reageert. Daarna kan de behandeling veilig en goed thuis worden voortgezet. Zo kunt u uw dagelijkse activiteiten zo snel mogelijk hervatten. U krijgt thuis dezelfde infuusbehandeling als in het ziekenhuis.

Wie regelt mijn zorg bij ontslag?
De verpleegkundige van de afdeling waar u bent opgenomen schakelt de transferverpleegkundige van het BovenIJ ziekenhuis in om uw ontslag goed te regelen. De transferverpleegkundige regelt de zorg na de ziekenhuisopname, waaronder de zorg rondom het toedienen van de antibiotica thuis. Daarnaast bespreekt de transferverpleegkundige met u welke zorg u nog meer nodig heeft.

Wie regelt mijn infuuspomp en alle toebehoren voor toediening?
U krijgt een mobiel infuuspompje met tas. Deze zijn eigendom van Mediq Tefa. De infuuspomp en alles wat u daarbij nodig heeft krijgt u mee vanuit het ziekenhuis. Een gespecialiseerd verpleegkundige regelt  de nabestelling van de infuustoebehoren.

Wie dient mijn medicijnen via het infuus toe?
De transferverpleegkundige in het ziekenhuis schakelt voor u een gespecialiseerd verpleegkundige van een thuiszorgorganisatie in. Deze verpleegkundige is verantwoordelijk is voor het toedienen van de antibiotica bij u thuis. De verpleegkundige controleert het infuus en de insteekplaats wanneer hij/zij bij u komt. Ook houdt hij/zij in de gaten hoe het met u gaat en let op bijwerkingen en reacties op de behandeling. Het is belangrijk dat u de adviezen van deze verpleegkundige opvolgt en u aan de afspraken houdt die u met hem/haar maakt.

Is dit veilig?
Infuustherapie thuis is een veilige manier om uw antibioticabehandeling thuis te vervolgen. Allergische reacties kunnen bij elk geneesmiddel optreden. Waar moet u opletten:

  • Bij symptomen zoals koorts, huiduitslag, zwelling in het gezicht of moeilijkheden bij het ademen moet u onmiddellijk contact opnemen met uw behandelend specialist.
  • Bij minder spoedeisende klachten kunt u contact opnemen met de gespecialiseerd thuiszorgverpleegkundige.
  • Bij sommige antibiotica is het nodig dat wekelijks uw bloed wordt gecontroleerd. De formulieren hiervoor krijgt u mee vanuit het ziekenhuis.

Hoe lang duurt de infuustherapie?
Hoe lang de behandeling duurt is afhankelijk van de aard van de infectie. U kunt hierover meer uitleg vragen aan uw behandelend arts.

Hoeveel kost de infuustherapie thuis?
Met uitzondering van het eigen risico heeft u geen kosten aan deze therapie.

Controle door uzelf
U dient zelf ook uw situatie in de gaten te houden.
Neem direct contact op met uw behandelend specialist in de volgende situaties:

  • tekenen van trombose: herkenbaar aan pijn aan de arm of schouder, zwelling en roodheid;
  • tekenen van kortademigheid, pijn bij het hoesten ter hoogte van de borstkas of bewustzijnsverlies;
  • koorts (een temperatuur van 38.5 C of hoger).
  • huiduitslag;
  • ernstige diarree;
  • zwelling van het gezicht.

Neem contact op met uw gespecialiseerd verpleegkundige van de thuiszorg:

  • bij een mogelijke ontsteking rondom de insteekopening. U merkt dit aan roodheid, zwelling, pijn, warmte en/of vocht (pus);
  • als u pijn heeft tijdens het toedienen van de medicijnen;
  • bij een barst in de infuuslijn;
  • bij een geblokkeerde infuuslijn;
  • bij het loslaten van het afsluitdopje;

U belt uw huisarts voor alles wat niet te maken heeft met de antibiotica. Neem altijd ook contact op met uw huisarts als u zich ziek voelt, maar twijfelt over de oorzaak.

Heeft u nog vragen?
Mocht u na het lezen van deze folder nog vragen hebben, stelt u deze dan aan de gespecialiseerd verpleegkundige die bij u thuis komt.

Belangrijke informatie

Naam verantwoordelijk medisch specialist en specialisme:

Naam thuiszorg technisch team:

Naam thuiszorg overige:

Storingen pomp (Mediq Tefa): telefoonnummer 030-2821204.

 

Veel gestelde vragen aan de apotheek

Bijlage bij folder ‘Naar huis met antibiotica via het infuus’

U gaat naar huis met medicatie die via een infuus wordt toegediend. De BovenIJ apotheek levert de medicatie. De arts, transferverpleegkundige, thuiszorg en apotheek werken samen om u thuis net zo goed te behandelen als in het ziekenhuis.

Wat doet de apotheek voor mij?
De apotheek maakt de medicatie klaar en zorgt ervoor dat u uw medicatie op tijd krijgt. We kijken ook na of de medicatie geschikt voor u is en bij de andere medicatie die u gebruikt past. Verder geven wij u uitleg over de werking, bijwerkingen, bewaring en gebruik. We geven u ook een bijsluiter van de werkzame stof en een afhaalschema mee. Bij vragen of onduidelijkheden kunt u altijd bij ons terecht.

Wanneer ligt mijn medicatie klaar?
U heeft een schema meegekregen waarin staat aangegeven waar en wanneer u uw medicatie kunt ophalen. Mocht u toch nog vragen hebben, of is er toch levering op een ander moment noodzakelijk, dan kunt u contact opnemen met de apotheek.

Kan ik mijn medicatie ook ergens anders ophalen?
De medicatie die u krijgt wordt speciaal voor u gemaakt in de apotheek van het BovenIJ ziekenhuis. U kunt deze medicatie ophalen in de BovenIJ apotheek.

Kan er thuis bezorgd worden?
Bezorgen van medicatie kan alleen als de arts dat op het recept aangeeft. Medicatie kan alleen bezorgd worden als u niet in staat bent de medicatie zelf op te halen en er ook niemand anders is die dit voor u kan doen. Als dat zo is kunt u met uw arts bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Waarom kan er niet meer medicatie in één keer geleverd worden?
De medicatie is vaak maar enkele dagen houdbaar. Het is daarom ook belangrijk dat u eerst de laatste levering helemaal opmaakt, voordat u aan een nieuwe doos begint. Op de medicatie staat de houdbaarheidsdatum vermeld. Dat is de uiterste datum waarop de medicatie in gebruik genomen mag worden. Daarna is de medicatie nog 24 uur houdbaar bij kamertemperatuur.

Wat doe ik als de medicatie eerder (op de dag) vervangen wordt?
Het kan voorkomen dat de thuiszorg voortaan eerder op de dag komt en dat de medicatie eerder vervangen wordt of (in zeldzame gevallen) dat de medicatie onbruikbaar is. Het is belangrijk om dit direct aan de apotheek door te geven. De apotheek moet misschien eerder óf meer medicatie leveren. Omdat dit speciaal voor u gemaakt wordt, kost dit extra tijd. Neem ook bij twijfel altijd contact op met de apotheek. Zo kunnen wij ervoor zorgen dat u altijd voldoende medicatie in huis heeft. 

Wat doe ik als de thuiszorg nieuwe spullen nodig heeft om het infuus te verzorgen?
Mediq Tefa levert de nieuwe spullen om het infuus te verzorgen. De thuiszorg weet hoe ze dit voor u kunnen bestellen.

Wat doe ik als ik gestopt ben met de behandeling of deze verandert?
Het zou fijn zijn als u wijzigingen of eerder stoppen aan de apotheek doorgeeft. Dan kunnen wij daar rekening mee houden en worden er geen producten onnodig gemaakt en weggegooid. Als u nog medicatie of spullen voor de verzorging van het infuus over heeft kunt u deze bij de apotheek inleveren. Met vragen over het ophalen van de pomp en bijgeleverde materialen kan de thuiszorg u helpen.

Met welke andere vragen kan ik bij de apotheek terecht?
De meeste vragen kunt u aan de thuiszorg stellen. Zij weten ook bij wie u terecht kunt wanneer ze uw vraag niet kunnen beantwoorden. U kunt de apotheek altijd bellen als u vragen heeft over de levering of het ophaalmoment. Ook als u vragen heeft over de werking, bijwerkingen, bewaring of het gebruik van het medicijn kunt u terecht bij de apotheek.

Hoe kan ik contact opnemen met de apotheek?
U kunt de apotheek e-mailen of bellen. Ook kunt u zich aanmelden voor de Beterdichtbij app en met de apotheker van het BovenIJ chatten. Vraag hiernaar bij een van de medewerkers.
Let op: neem bij spoed altijd telefonisch contact op.

BovenIJ apotheek
Tel. 020 – 634 66 13
E-mail:

Openingstijden BovenIJ apotheek
maandag t/m vrijdag: 08.00 – 17.30 uur

Openingstijden dienstapotheek BovenIJ
maandag t/m vrijdag: 17.30 – 23.00 uur
zaterdag en zondag: 08.30 - 23.00 uur

 

BovenIJ 2020 - 10920902

Contactinformatie afdelingen

Apotheek

Openingstijden maandag tot en met vrijdag van 08.00 - 18.00 uur. Zaterdag: 08:30-18:00. Avond en zon-en feestdagen diensturen: 18.00-23.00 en 8.30 - 23.00
Telefoonnummer 020-634 6613
E-mailadres bovenijapotheek@bovenij.nl
Route hoofdingang

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.

Terug naar bovenScroll naar boven