Tijdens de behandeling gebruikte Peter de Thuismeten app

Peter woont op Texel en kreeg darmkanker
golf
  1. Home
  2. Gezonder in Noord
  3. Patiënten vertellen
  4. Tijdens de behandeling gebruikte Peter de Thuismeten app
Als ik in Amsterdam woonde had ik ook graag gebruik gemaakt van beeldbellen.

Afgelopen winter deed Peter (58 jaar) mee aan het Bevolkingsonderzoek Darmkanker. Hij kreeg van het BovenIJ een uitnodiging voor verder onderzoek, waarna een tumor in de dikke darm werd vastgesteld.

Peter woont op Texel, en hoewel andere ziekenhuizen dichterbij waren, kon hij bij het BovenIJ snel terecht voor vervolgonderzoek. Een heftige periode volgde. Een operatie in het OLVG en preventieve chemotherapie in het BovenIJ. Hier ontving hij een combinatie van de gebruikelijke zorg én digitale zorg.

Online vinger aan de pols

Ongeveer drie maanden lang kwam Peter iedere drie weken enkele uren naar het dagcentrum voor het toedienen van de chemokuur. In de tussenliggende periodes maakte hij dagelijks gebruik van de Thuismeten app. 'Je kunt veel dingen invullen, maar ik heb niet alles gedaan. Alleen de dingen die ik kon meten, zoals mijn lichaamsgewicht en lichaamstemperatuur. Het is een voordeel dat de arts dagelijks de relevante metingen kan zien. Eén keer was mijn temperatuur erg hoog. Toen ik dat invulde kreeg ik een seintje in de Thuismeten app dat ik contact op moest nemen met het ziekenhuis. Het was fijn om telefonisch met de verpleegkundige te bespreken wat te doen.'

Praktisch en persoonlijk

Tussen de chemokuren door vond ter controle bloedonderzoek plaats. 'Gelukkig kreeg ik voor de bloedafname een verwijzing, zodat ik naar de afnamelocatie vlakbij huis kon. Daarna had ik dan met behulp van de BeterDichtbij app een beeldbelafspraak met dokter Dohmen. Het was prettig dat dat vanuit huis kon, dat scheelde veel reistijd. En het ziekenhuis is ook niet een plek waar je graag wilt zijn. Als ik in Amsterdam woonde had ik ook graag gebruik gemaakt van beeldbellen.' Binnenkort is er weer een afspraak in het ziekenhuis. 'Ook dat is goed. Mensen zijn sociale wezens. Ik vind het fijn om de arts te zien. En in de spreekkamer kan de arts nog beter zien hoe het echt met mij gaat.'

Kundige en prettige mensen

Al met al is Peter positief verrast over de zorg die hij ontving in deze moeilijke periode. 'Je weet dat ze het, onder andere door de coronacrisis, hartstikke druk hebben. Maar ze gaan daar heel professioneel mee om en lieten mij dat niet merken. Het zijn allemaal kundige en prettige mensen. Ik ben blij dat ik destijds naar het BovenIJ ben verwezen.'

Houvast voor patiënten

BovenIJ-oncoloog Dohmen is blij met de aanvulling die digitale zorg, zoals de Thuismeten app, biedt. 'Het geeft patiënten meer houvast tijdens de chemokuren, omdat ze bijwerkingen kunnen bijhouden en weten dat het ziekenhuis zo een oogje in het zeil houdt.' De oncologieverpleegkundige en de patiënt ontvangen een melding als daar aanleiding voor is, bijvoorbeeld bij een te hoge lichaamstemperatuur of langdurige misselijkheid. Dohmen: 'En voor ik de patiënt op het spreekuur zie bekijk ik in het systeem welke bijwerkingen de patiënt de afgelopen periode geregistreerd heeft. Dit bespreken we dan.' Een belangrijk voordeel van de Thuismeten app is volgens Dohmen dat de patiënt zelf bepaalt wat hij wel of niet in de app wil registreren. 'Zo houdt de patiënt de regie.'

Gerelateerde specialismen

Gerelateerde aandoeningen

Als ik in Amsterdam woonde had ik ook graag gebruik gemaakt van beeldbellen.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.

Terug naar bovenScroll naar boven