Op deze pagina vindt u verwijzingen naar veelgestelde vragen over diverse onderwerpen. Vragen over het coronavirus vindt u bovenaan in de linkerkolom.
U kunt uw adreswijziging doorgeven bij het patiënt service bureau van het ziekenhuis. Dit kan tijdens uw eerstvolgende bezoek of door telefonisch contact op te nemen met het patiënt service bureau, tel: 020-6346861.
Als u in het BovenIJ iets bent kwijtgeraakt of als u iets heeft gevonden, kunt u contact opnemen met Receptie & Beveiliging, telefoon (020) 6346346. Als u bent opgenomen in het ziekenhuis belt u “9”. U krijgt dan een medewerker van de hoofdreceptie aan de lijn.
Privé gebruik: Het is wel toegestaan foto- en video-opnamen van personen te maken die uitsluitend privé-gebruik tot doel hebben. Uiteraard mag dit alleen met instemming van de gefotografeerde. Andere patiënten, bezoekers en medewerkers mogen niet worden gefotografeerd.
Het BovenIJ ligt in Amsterdam Noord en is uitstekend te bereiken, zowel per auto als met openbaar vervoer, te voet en per fiets.
Zie verder Routebeschrijving.
Ja, u kunt 1 begeleider meenemen naar uw afspraak bij de polikliniek en de SEH.
Voordat u bij een specialist terecht kunt, moet u een bezoek brengen aan uw huisarts. Deze kan bepalen of doorverwijzing naar een specialist noodzakelijk is. In een verwijsbrief aan de specialist beschrijft de huisarts de aard van uw klachten en uw specifieke situatie. Op basis van deze brief bepaalt de specialist wanneer u de polikliniek kunt bezoeken.
Mogelijk wordt u door de polikliniek zelf gebeld voor het maken van een afspraak.
Uw huisarts kan u ook doorverwijzen voor het maken van een afspraak. Voor het maken van een afspraak op een polikliniek neemt u contact op met de betreffende polikliniek. Naar het bezoek op de polikliniek neemt u de verwijsbrief mee die u van uw huisarts of behandelend specialist hebt gekregen.
Om een afspraak te verzetten, kunt u contact opnemen met de betreffende afdeling of polikliniek. Raadpleeg de pagina(‘s) over de betreffende afdeling of polikliniek voor meer informatie, en voor de openingstijden van de polikliniek. U kunt ook de BeterDichtbij-app gebruiken om makkelijk in contact te komen met uw zorgverlener in het BovenIJ.
U kunt zelf een afspraak maken bij de medisch specialist. In de meeste gevallen is een verwijzing van een huisarts of specialist gewenst. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het secretariaat van de medisch specialist.
Hebt u een verwijzing voor bloedafname? Dan kunt u bloed laten afnemen bij de bloedafname poli in het BovenIJ ziekenhuis. U maakt hiervoor een afspraak via MijnBovenIJ. Hoe dit moet, leest u op de pagina Bloedprikken.
Ook is het mogelijk om in uw eigen omgeving, buiten het ziekenhuis, bloed af te laten nemen. Hiervoor heeft het ziekenhuis drie prikposten: in Tuindorp Nieuwendam, Tuindorp Oostzaan en de Bloemenbuurt (oud-Noord). Informatie over de prikposten vindt u op de pagina Prikposten buiten het BovenIJ.
Hebt u een verwijzing van de specialist, dan kan de assistente direct na uw bezoek op de polikliniek een afspraak voor u maken bij de poli bloedafname in het BovenIJ.
Hebt u een verwijzing van de huisarts, dan kunt u zelf een afspraak maken via MijnBovenIJ. Gebruikt u bij het inloggen uw Zorgdomein verwijsnummer.
Zelf een afspraak maken via MijnBovenIJ kan ook door in te loggen met uw DigiD. Meer hierover vindt u op de pagina Bloedprikken.
In het BovenIJ ziekenhuis kunt u ook bij de Digituin inlopen voor hulp en uitleg bij het maken van een afspraak. U vindt de medewerkers van de Digituin in de centrale hal van het ziekenhuis.
Bij de prikposten buiten BovenIJ is het maken van een afspraak niet nodig. Meer informatie over de prikposten vindt u op de pagina 'Prikposten buiten BovenIJ'.
Is uw afspraak voor bloedafname gemaakt door de assistente op de polikliniek? Dan krijgt u van de assistente de datum en tijd door waarop u verwacht wordt.
Wilt u zelf nakijken wanneer uw afspraak gepland staat? Kijk dan in uw MijnBovenIJ bij ‘Afspraken’.
Heeft u zelf een afspraak gemaakt via het verwijsnummer van Zorgdomein? Dan ontvangt u een bevestiging via de mail van Zorgdomein.
Ja, ook voor het inleveren van urine en ontlasting moet u een afspraak maken bij de bloedafname poli. De assistente op de polikliniek kan direct na uw bezoek aan de specialist een afspraak voor u maken. Of u kunt zelf een afspraak maken via MijnBovenIJ.
Zelf een afspraak maken via MijnBovenIJ kan ook door in te loggen met uw DigiD. Meer hierover vindt u op de pagina Bloedprikken.
Komt u via de huisarts? Gebruikt u bij het inloggen dan uw Zorgdomein verwijsnummer.
In het BovenIJ ziekenhuis kunt u ook bij de Digituin inlopen voor hulp en uitleg bij het maken van een afspraak. U vindt de medewerkers van de Digituin in de centrale hal van het ziekenhuis.
Heeft u een vraag over uw afspraak voor bloedafname? U kunt met ons appen via de BeterDichtbij-app. Als patiënt van het BovenIJ ontvangt u automatisch een uitnodiging voor de BeterDichtbij-app. Zo heeft u op een makkelijke en veilige manier direct contact met de poli bloedafname of uw eigen arts in het BovenIJ ziekenhuis. Meer informatie leest u op de BeterDichtbij pagina.
In het BovenIJ ziekenhuis kunt u ook bij de Digituin inlopen voor hulp en uitleg bij het maken van een afspraak. U vindt de medewerkers van de Digituin in de centrale hal van het ziekenhuis.
In het BovenIJ is de winkel BrasserIJ gevestigd. Hier kunt u - tegen contante betaling - bloemen kopen en laten bezorgen bij een patiënt. Ook kunt U via Fleurop bloemen laten bezorgen. Bel hiervoor de Fleurop-bloemenlijn of bezoek een Fleurop winkelier bij u in de buurt. Zie ook: www.fleurop.nl.
U kunt DigiD aanvragen via de website www.digid.nl. Om Mijn BovenIJ te kunnen gebruiken moet u een DigiD met sms-functie aanvragen; dit is veiliger in gebruik.
Op de website www.digid.nl kunt u DigiD-gegevens bekijken en de SMS-functie aanvragen.
Vraag dan opnieuw uw DigiD aan op www.digid.nl.
Vraag dan opnieuw uw DigiD aan op www.digid.nl. Na het aanvragen of van uw DigiD of de SMS-functie krijgt u per post binnen vijf werkdagen een activeringscode thuisgestuurd. Hiermee kunt u uw DigiD activeren. U hebt hiervoor ook uw gebruikersnaam en wachtwoord nodig.
Als u klikt op de knop Inloggen komt u op de website van DigiD. Vul uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord in. U ontvangt dan direct per sms een code op uw mobiele telefoon. Als u die invult, kunt u inloggen op Mijn BovenIJ.
Met de DigiD app kunt u altijd en overal vertrouwd inloggen bij de overheid, pensioenfondsen en de zorg. Zonder wachtwoord. Zie www.digid.nl/over-digid/app voor meer informatie.
Op het moment dat u de keus maakt om aan te melden met DigiD komt u terecht op de website van DigiD, ook voor het melden van problemen. U kunt bij het ziekenhuis wel telefonisch een afspraak maken. Meer informatie over DigiD vindt u op www.digid.nl.
Ook als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u gebruikmaken van de sms-functie. U wordt dan gebeld op uw vaste lijn door een geautomatiseerd systeem dat de code uitspreekt.
Dit is een systeem waar uw medisch dossier en uw persoonlijke gegevens kunt inzien. Het is een beveiligde omgeving waar u met een DigiD kunt inloggen. Dat is mogelijk vanaf de website van het BovenIJ ziekenhuis.
Vanaf half december 2018 kunt u een deel van uw medische gegevens inzien. Vanaf begin januari kunt u ook uitslagen en correspondentie bekijken. Hiervoor hanteren we een vertragingstermijn van 5 dagen op de uitslagen en 2 dagen op correspondentie. In de loop van 2019 wordt het patiëntenportaal verder uitgebreid met extra mogelijkheden. Bijvoorbeeld het maken of wijzigen van afspraken via het patiëntenportaal.
U krijgt toegang tot het patiëntenportaal door naar https://mijn.bovenij.nl te gaan. Ook op de website van het ziekenhuis kunt u op de button “Mijn BovenIJ” (rechtsboven) klikken. Met een DigiD en SMS controle kunt u dan inloggen. Uw BSN nummer moet wel eerst bij het Patiënten Service Bureau gecontroleerd zijn. Dit vindt plaats bij de inschrijving in ons ziekenhuis.
Ja, dat kan op 2 manieren. U kunt hiervoor contact opnemen met het Patiënten Service Bureau op telefoonnummer 020 – 634 6861. U kunt uw gegevens ook wijzigen in Mijn BovenIJ.
U kunt zelf uw eigen gegevens inzien. Ook medewerkers van het BovenIJ ziekenhuis die bij uw behandeling betrokken zijn. En medewerkers die voor hun functie persoonsgegevens verwerken, hebben toegang tot uw informatie. Het BovenIJ ziekenhuis gaat zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. Deze zijn alleen in te zien met uw eigen DigiD. Uw gegevens worden niet voor andere doeleinden gebruikt.
Wij gaan op een veilige manier met uw digitale gegevens om, conform de Wet bescherming persoonsgegevens.
Twee werkdagen nadat de brief is verstuurd kunt u de brief bekijken in het patiëntenportaal. Vijf werkdagen nadat de uitslag bekend is bij uw arts kunt u de uitslag bekijken in het patiëntenportaal.
Nee. U kunt wel de uitslag van de röntgenfoto's inzien.
Door in te loggen met de DigiD van uw kind.
Door samen in te loggen met de DigiD van uw moeder/vader.
Goed om te weten dat u via de BeterDichtbij-app ook met de arts van uw moeder/vader in contact kunt komen. Dat kan namelijk als u geregistreerd staat als contactpersoon van uw vader / moeder.
Alleen de uitslagen van het laboratorium en bloedonderzoek vóór 1 januari 2019 zijn zichtbaar in Mijn BovenIJ. Voor alle andere uitslagen van onderzoeken geldt dat ze vanaf 1 januari 2019 zichtbaar zijn in Mijn BovenIJ.
Dat kunt u doen bij de medewerkers van de polikliniek waar u onder behandeling bent. Zij kunnen u verder helpen.
U beslist vooraf zelf of u de uitslagen van uw onderzoek(en) wilt bekijken via het patiëntenportaal Mijn BovenIJ. De uitslagen worden getoond zoals uw arts ze ziet. De uitslagen zijn daarom soms moeilijk te begrijpen. Ook kan het zijn dat de uitslagen nog niet compleet zijn. Uw arts heeft voor een volledig beeld van uw gezondheidssituatie alle uitslagen nodig. Uw arts zal tijdens de eerstvolgende afspraak uitleggen wat de uitslagen voor u betekenen.
KNO-arts Jan van der Borden: ‘Ik zie regelmatig patiënten op mijn spreekuur die een blijvende ‘piep’ of ‘ruis’ hebben door blootstelling aan te hard geluid. Een enkel bezoek aan een muziekfestival kan al genoeg zijn om een gehoorschade op te lopen. De haarcellen in je binnenoor worden dan teveel blootgesteld aan hard geluid, waardoor ze beschadigen en afsterven. Oordopjes zijn dus echt nodig je gehoor te beschermen. Na afloop van een concert, heb je soms een piep in je oren. De piep is de volgende ochtend weer verdwenen. Dit betekent echter niet dat alle haarcellen in het oor zijn hersteld. Een piep in je oren betekent gehoorschade. Vaak geeft de schade door lawaai pas na jaren oorsuisklachten. Iemand is dan allang vergeten dat lawaai de oorzaak was. Dat maakt het zo lastig om gehoorschade te voorkomen. Kijk, je vingers branden aan een kachel doet direct pijn; lawaaibeschadiging merk je pas na jaren!
Soms kan een piep overgaan in een blijvende piep (tinnitus). Andere vormen van gehoorschade zijn gehoorverlies, het links of rechts anders waarnemen van verschillende toonhoogtes (diplacusis), overgevoeligheid voor dagelijkse geluiden (hyperacusis) of muziek vervormd waarnemen (distortie). Het BovenIJ ziekenhuis verkoopt gehoorbeschermers (Thunderplugs) op de polikliniek KNO. Thunderplugs zijn siliconen oordoppen met een filter voor het geluid. De gehoorbeschermers zorgen ervoor dat je de muziek of een gesprek nog goed hoort, maar wel zachter.’
Ja.
Is uw situatie niet levensbedreigend, ga dan eerst naar de huisarts of huisartsenpost. Voor de kosten voor een bezoek aan de huisarts of de huisartsenpost hoeft u geen eigen risico te betalen.
Als het nodig is, verwijst de huisarts u naar het ziekenhuis.
Nee.
Is uw situatie niet levensbedreigend, ga dan naar de huisarts of huisartsenpost. De huisartsenpost is 's avonds, 's nachts, in het weekend en tijdens feestdagen open.
Hoe dit kan leggen wij u uit in een voorbeeld met fictieve bedragen.
Iedere DBC heeft een vastgestelde einddatum, dit zijn wettelijk vastgestelde periodes. Pas na de einddatum kan er door het ziekenuis gefactureerd worden. Gemiddeld is dit na ongeveer drie maanden maar het kan ook uitlopen tot een jaar.
In alle andere gevallen gaat uw factuur rechtstreeks naar uw verzekeraar.
Mogelijk brengt de verzekeraar uw eigen risico bij u in rekening.
Ja, een eerste gesprek met de specialist wordt als eenmalig consult in rekening gebracht. Dus ook als geen verdere behandeling volgt.
U kunt de DOT zorgproductcode invoeren op de website van de Nederlandse Zorg Autoriteit. U krijgt dan de omschrijving van uw behandeling.
Zijn uw gegevens bij ons niet bekend of bent u niet verzekerd, dan geldt de bezoekersprijs of passantenprijs van het ziekenhuis.
Heeft uw verzekeraar een contract met het BovenIJ ziekenhuis dan kunt u de prijs van uw behandeling opvragen bij uw zorgverzekeraar. Het ziekenhuis heeft dan namelijk afspraken gemaakt met uw zorgverzekeraar. Deze prijzen wijken af van de prijzen in de standaardprijslijst.
Klik hier voor de prijzen van het BovenIJ ziekenhuis.
Ja dat kan. U kunt hiervoor contact opnemen met de financiële administratie van het BovenIJ ziekenhuis.
U kunt uw factuur altijd indienen bij uw verzekeraar. De vergoeding die u krijgt is afhankelijk van uw polisvoorwaarden. Voor meer informatie en vergoedingen kunt u contact opnemen met uw verzekeraar.
Het BovenIJ ziekenhuis is verplicht om te factureren aan de verzekeraar die bij de start van het DOT zorgproduct uw verzekeraar was. Dit betekent dat uw oude verzekeraar de factuur krijgt.
U kunt al weer snel onder de douche. Als uw wond droog is, kunt u in principe vanaf de tweede dag na de operatie douchen. Een bad nemen mag drie dagen na het verwijderen van de hechtingen. Let er op dat u de eerste twee maanden geen crème of bodylotion gebruikt rond het wondgebied.
Terug naar Veelgestelde vragen Orthopedie
Bespreek dit met uw behandelend arts of de orthopedisch verpleegkundige. Fiets in eerste instantie zonder grote kracht of inspanning. Autorijden is toegestaan als u voldoende controle heeft over uw geopereerde ledemaat en geen hulpmiddel meer nodig heeft bij het lopen. Overleg dit met uw behandelend arts, de orthopedisch verpleegkundige of physician assistant. Raadpleeg ook altijd de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering.
Terug naar Veelgestelde vragen Orthopedie
Het is heel normaal dat u enige zwelling in onderbeen en/of enkel heeft. De zwelling wordt geleidelijk aan minder in de eerste weken na de operatie. Het dikker worden van het onderbeen en/of enkel kan voorkomen worden, door geregeld uw been hoog te leggen en uw kuitspieren aan te spannen. De zwelling is over het algemeen aan het einde van de dag het grootst.
Terug naar Veelgestelde vragen Orthopedie
De wond moet schoon en droog blijven. De huid rondom de hechtingen kan er wat rood of geïrriteerd uitzien. Soms is deze iets gezwollen. Wanneer de hechtingen opgelost of verwijderd zijn, zal deze roodheid langzamerhand afnemen. Wanneer het wondgebied erg gezwollen is, rood wordt, warm aanvoelt of als er vocht uit komt, is het verstandig met uw behandelend arts, de orthopedisch verpleegkundige of physician assistant te overleggen.
Terug naar Veelgestelde vragen Orthopedie
Dit is per patiënt verschillend en vraagt om een individueel advies. Vraag uw behandelend arts, de orthopedisch verpleegkundige of physician assistant wanneer u uw werk kunt hervatten.
Terug naar Veelgestelde vragen Orthopedie
Ja, u heeft een mondneusmasker nodig in de publieke ruimtes in het ziekenhuis. Dit geldt voor patiënten en bezoekers vanaf 13 jaar. Ook onze medewerkers dragen beschermende middelen.
Bent u bedlegerig, dan is het dragen van een mondneusmasker niet nodig. Gaat u van uw kamer af, naar de gang of elders in het ziekenhuis, dan draagt u wel een (niet-medisch) mondneusmasker. Heeft u geen eigen mondneusmasker dan kunt u de verpleegkundige hierom vragen
Op de website van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) kunt u antwoorden vinden op uw vragen over orgaandonatie en transplantatie, zols De vijf meestegestelde vragen over orgaandonatie.
Als u besluit tot het aanvragen van een second opinion kunt u dit bespreken met uw behandelend arts of uw huisarts. Zij kunnen u helpen met uw aanvraag. De arts die een tweede mening geeft, neemt de behandeling niet over.
Controleer van tevoren uw polisvoorwaarden of het vragen van een tweede mening vergoed wordt.
Meer informatie over het aanvragen van een second opinion vindt u op de website van de Patiëntenfederatie Nederland.
Binnen het BovenIJ ziekenhuis zijn diverse gespecialiseerde verpleegkundigen werkzaam die u kunnen begeleiden bij uw ziekte en de gevolgen daarvan voor uw dagelijks leven. Denkt u daarbij aan verpleegkundigen op het gebied van de oncologie, de mammacare, longaandoeningen, hartfalen of hartrevalidatie, incontinentie en stomazorg. Uw specialist kunt u naar hen doorverwijzen maar u kunt ook zelf een afspraak met hen maken.
Daarnaast is het mogelijk om een afspraak te maken met het medisch maatschappelijk werk. Zij helpen bij het zoeken naar mogelijkheden om met de problemen als gevolg van uw ziekte om te gaan. Met vragen van levensbeschouwelijke aard kunt u er ook terecht. Verder kan de medisch psycholoog een bijdrage aan uw behandeling leveren.
Het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland biedt hulp bij de communicatie tussen anderstalige patiënten en medewerkers van het ziekenhuis. Meestal gebeurt dit via de telefoon. Soms komt een tolk naar het ziekenhuis. Een tolk kan door een medewerker van het ziekenhuis worden aangevraagd. Als de tolk door het ziekenhuis wordt aangevraagd, zijn er voor u geen kosten aan deze dienstverlening verbonden.
De wachttijden kunnen per polikliniek, per operatie en per specialist verschillen. Ook kunnen de wachttijden in de loop van de tijd veranderen. Zie ook het overzicht van wachttijden.
Brochuremateriaal dat voor u van belang is, ontvangt u op de polikliniek of op de afdeling waar u verblijft of wordt behandeld. De meeste brochures zijn ook te vinden op de website.
Alleen als uw huisarts, uw apotheek en uw medisch specialist bekend zijn met uw medische gegevens kunnen zij u snel, goed en veilig behandelen. Door toestemming te geven kunt u ervoor zorgen dat uw huisarts en uw behandelaar uit een ander ziekenhuis op de hoogte is van uw medisch dossier uit het BovenIJ en uw apotheek van de medicatie die u in het BovenIJ heeft gekregen. Hierdoor hoeft uw niet steeds opnieuw uw medische gegevens te vertellen en/of opnieuw onderzoek(en) te ondergaan.
Uw toestemming geldt in principe voor alle zorginstellingen in Nederland. In de praktijk zijn op dit moment echter nog niet alle zorginstellingen aangesloten. Met de volgende organisaties is elektronische uitwisseling op dit moment mogelijk:
Het gaat hierbij om de gegevens die nodig zijn voor uw behandeling zoals:
Als u toestemming geeft voor het beschikbaar stellen van uw dossier, kan alle informatie worden ingezien. Wel is er een uitzondering gemaakt voor notities en afspraken van de afdelingen Psychologie, Psychiatrie en medisch-maatschappelijk werk. Deze gegevens worden niet gedeeld met andere zorgverleners. Niet binnen het BovenIJ en niet met externe zorgverleners.
Alleen zorgverleners met wie u een behandelrelatie heeft, kunnen voor uw behandeling uw medische gegevens raadplegen. In de praktijk zijn dat uw huisarts, uw apotheek en soms een medisch specialist uit een ander ziekenhuis waar u onder behandeling bent. U geeft in elke zorginstelling apart toestemming. In het BovenIJ geeft u dus alleen toestemming voor de inzage in uw BovenIJ dossier. Zorgverzekeraars, werkgevers en bedrijfsartsen kunnen en mogen uw medische gegevens niet inzien!
Als u geen toestemming wilt geven, hoeft u niets te doen. Er wordt geen toestemming vastgelegd en externe zorginstellingen kunnen uw medische gegevens niet raadplegen. Bespreek met uw medisch specialist of verpleegkundigen de gevolgen indien u geen toestemming geeft. Mogelijk heeft het gevolgen voor vervolgbehandelingen in andere zorginstellingen, zoals opnieuw uitvoeren van onderzoeken, vertraging in de overdracht en/of opnieuw moeten verstrekken van informatie.
Hiervoor kunt u het aanvraagformulier op onze website invullen en opsturen naar het directiesecretariaat van het BovenIJ.
Nee, u ontvangt geen bewijs dat u toestemming hebt verleend. Bij een bezoek aan het ziekenhuis kan de medisch specialist, verpleegkundige of polimedewerker inzien of toestemming is gegeven. Ook kunt u dit zelf inzien via het patiëntportaal Mijn BovenIJ.
Uw wettelijk vertegenwoordiger kan namens u toestemming verlenen. Mocht u buiten bewustzijn in het ziekenhuis komen en heeft u eerder geen keuze gemaakt, dan kan de behandelaar voor u toestemming geven om uw gegevens op te vragen bij een andere zorginstelling.
Voor kinderen tot 12 jaar geeft de ouder/voogd toestemming. Dit kan ook via Mijn BovenIJ.
Voor kinderen van 12 tot 16 jaar geldt dat zowel de ouder/voogd als het kind toestemming moet geven. Hiervoor vult u een formulier in voor het kind, ondertekend door de ouder/voogd en met een paraaf van het kind achter zijn/haar naam. Kinderen en volwassenen vanaf 16 jaar geven zelf toestemming.
Zorginstellingen moeten ervoor zorgen dat hun informatiesystemen veilig zijn en goed worden beheerd. Zij moeten technische en organisatorische maatregelen nemen, die overeenstemmen met de stand van de techniek, zodat de beschikbaarheid, juistheid en vertrouwelijkheid van uw gegevens worden beschermd. Bovendien heeft iedere zorgverlener een geheimhoudingsplicht. Uw zorgverlener is verplicht uiterst zorgvuldig om te gaan met uw gegevens.
Als u niet weet of uw gegevens van een andere zorginstelling kunnen worden geraadpleegd, kunt u dit teruglezen in het patiëntportaal Mijn BovenIJ. Of vraag hiernaar bij de balie of zorgverlener. Zij kunnen nagaan of uw toestemming is vastgelegd. Als u in een andere zorginstelling toestemming hebt gegeven om uw gegevens te delen, zal de informatie automatisch beschikbaar worden gesteld aan andere zorginstellingen die zijn aangesloten bij het uitwisselingssysteem.
Als uw zorginstelling niet is aangesloten bij het uitwisselingssysteem, kunnen uw gegevens worden opgevraagd via andere kanalen, zoals via de e-mail of post.
Nee, aan het opvragen van een kopie van (een deel van) uw medisch dossier zijn kosten verbonden.
Een overzicht van de kosten vindt u op de pagina kosten.
Ja, echter het is alleen mogelijk om inzage te krijgen in uw eigen medisch dossier. Voor inzage neemt u contact op met de behandelend arts.
Naast inzage in uw eigen medisch dossier kunt u ook een kopie aanvragen van (een deel van) uw dossier. Voor het opvragen van een kopie van (een deel van) uw dossier kunt u onze voorbeeldbrief gebruiken. U stuurt uw aanvraag naar uw behandelend arts.
Als een patiënt zich niet kan legitimeren, krijgt hij de gelegenheid om dat bij het eerstvolgende bezoek te doen. Als er geen vervolgbezoek is, dient hij zich binnen veertien dagen alsnog te melden met legitimatiebewijs en zorgverzekeringsbewijs. De patiënt kan dan terecht bij de balie van de polireceptie in de centrale hal van het BovenIJ ziekenhuis, op maandag tot en met vrijdag van 8:00 tot 17:00 uur. Als een patiënt zich niet tijdig heeft kunnen identificeren, mag het BovenIJ ziekenhuis de rekening niet indienen bij uw zorgverzekeraar. De patiënt ontvangt de rekening dan thuis.
Nee, patiënten moeten zich eens per jaar legitimeren. Heeft u (of uw kind) zich minder dan een jaar geleden gelegitimeerd bij het bezoek aan het BovenIJ ziekenhuis, dan is dat niet opnieuw nodig. De identificatie staat dan al geregistreerd en is nog geldig.
Als legitimatiebewijs accepteert het BovenIJ ziekenhuis de onderstaande identiteitsbewijzen.
Ook kinderen moeten zich legitimeren bij een ziekenhuisbezoek. De identificatieplicht voor de zorg geldt vanaf de geboorte. Dit is vastgelegd in de Zorgverzekeringswet.
Ook kinderen moeten zich legitimeren bij een ziekenhuisbezoek. De identificatieplicht voor de zorg geldt vanaf de geboorte. Dit is vastgelegd in de Zorgverzekeringswet.
De reden dat patiënten zich moeten kunnen legitimeren is de zorgverzekeringswet. De overheid wil met de legitimatieplicht fraude met zorgverzekeringen tegengaan. Misbruik van de zorgverzekering kan ernstige en onvoorziene gezondheidsrisico's en kosten met zich meebrengen.
Het BovenIJ ziekenhuis is een rookvrij ziekenhuis. Roken is alleen toegestaan buiten de rookvrije zones, buiten het ziekenhuis.
Het rookverbod geldt voor alle medewerkers, artsen, patiënten, bezoekers en leveranciers.
Onder het rookverbod vallen alle tabaksartikelen en e-sigaretten.
Tijdens uw opname kunt u niet roken in en rondom het BovenIJ ziekenhuis. Wij bieden u tijdens uw verblijf daarom nicotinevervangende medicatie aan. Heeft u hier vragen over? Bespreek dit met uw behandelend arts.
Ja, wij verschillende rookstoptrajecten aan in het BovenIJ ziekenhuis. U kunt kiezen voor medicatie in combinatie met begeleiding. De begeleiding bestaat uit gesprekken met de longverpleegkundige of in een groep. Bespreek de mogelijkheden met uw behandelend specialist of huisarts.
Meer weten over de rook-stop-poli van het BovenIJ ziekenhuis
Nee, dat is niet slecht voor het milieu. Het kanaalwater stroomt door een afgesloten systeem; het water dat terugstroomt naar het kanaal is dus niet veranderd. We mogen het kanaalwater gebruiken om hieruit koude te onttrekken, op voorwaarde dat de temperatuur van het kanaalwater niet hoger is dan 28 graden Celsius als het water weer terug stroomt naar het kanaal. Deze voorwaarde is gesteld door het Hoogheemraadschap en daar houden we ons uiteraard aan.
Nee, het kanaalwater komt niet in onze installatie terecht. We pompen het kanaalwater door een gesloten systeem dat weer uitmondt in het Noordhollandsch Kanaal. Door middel van warmtewisselaars maken we gebruik van de temperatuur die het kanaalwater hiermee afgeeft.
Dan stopt de aanvoer van kanaalwater en worden de koelmachines weer ingezet om het binnenklimaat te koelen in het BovenIJ.
Ja, dat is mogelijk. We hebben stages voor verpleegkunde MBO en HBO, maar ook mogelijkheden voor veel andere opleidingen (facilitair, voeding, techniek, ict, fysiotherapie, optometrist, etc). Lees meer over stages op de Werken bij website.
Het BovenIJ heeft regelmatig vacatures en biedt uitstekende mogelijkheden voor een functie met perspectief. Als u belangstelling heeft of meer informatie wilt, kunt u contact opnemen met afdeling Personeelszaken van het BovenIJ ziekenhuis: telefoon (020) 6346327. U kunt ook reageren via onze website: lees verder onder Sollicitatieprocedure op onze Werken bij website.
Voor algemene informatie over de vrijwilligers in het BovenIJ ziekenhuis kun je bellen met Willeke van der Meij, coördinator vrijwilligers op telefoonnummer 020 – 634 6900. Meer informatie kun je vinden op: Vrijwilligers (bovenij.nl)
Ja, dat is zeker mogelijk. Onder Opleidingen op onze Werken bij website kun je hier meer informatie over vinden.
Ja, dat is zeker mogelijk. Onder Opleidingen op onze Werken bij website kun je hier meer informatie over vinden.
Ja, dat is zeker mogelijk. Onder Opleidingen op onze Werken bij website kun je hier meer informatie over vinden.
De website Ziekenhuischeck geeft patiënten op een heldere en eenduidige manier inzicht in de ziekenhuisbrede kwaliteit van zorg. Aan de hand van acht onderwerpen kan de patiënt op de website van het ziekenhuis zien hoe het met de kwaliteit van zorg gesteld is. De informatie brengen we overzichtelijk samen op één plek en we voorzien deze van uitleg over wat zo’n cijfer zegt over de kwaliteit. Ziekenhuizen krijgen in het venster ook de mogelijkheid om een toelichting te geven, bijvoorbeeld over de oorzaak van een hoge of lage score en eventuele verbeteracties. De ziekenhuizen zetten de scores, waar mogelijk, af tegen een voorgaand jaar, een landelijk gemiddelde en/of een standaard.
De informatie op Ziekenhuischeck zegt niet direct iets over de kwaliteit van een individuele behandeling. Hierover kan een patiënt met de eigen arts of verpleegkundige spreken of met een andere betrokkene uit het ziekenhuis. In de toekomst willen ziekenhuizen ook de kwaliteit per specialisme of aandoening laten zien. Gericht op de patiënt en begrijpelijk en toegankelijk gepresenteerd.
Er is een toenemende behoefte, vanuit de maatschappij en politiek, om de kwaliteit van zorg inzichtelijk te maken. Met Ziekenhuischeck nemen ziekenhuizen zelf de regie over het zichtbaar maken van zinvolle kwaliteitsinformatie. Dit is een van de strategische thema’s van de algemene ziekenhuizen in Nederland voor de komende jaren.
De informatie op Ziekenhuischeck kunnen patiënten gebruiken als keuze informatie. Tegelijkertijd is het ook nuttige verbeterinformatie voor ziekenhuizen zelf. Zij zien hoe andere ziekenhuizen presteren op de onderwerpen en kunnen dat vergelijken met hun eigen resultaten. Daardoor kan de zorg nog beter en veiliger worden en kunnen de kosten omlaag gaan.
Tot slot: Nederland staat internationaal in de top als het gaat om kwaliteit en veiligheid. We moeten met elkaar kritisch blijven, maar we kunnen ook trots zijn op wat we met elkaar bereikt hebben in Nederlandse ziekenhuizen. En natuurlijk gaan we door met het inzichtelijk maken van onze prestaties. Lees onze rapporten, zoals het pas verschenen rapport “Kwaliteit op de kaart”. Ook verblijven mensen steeds korter in ziekenhuizen, onze kankerbehandelingen behoren tot de top in Europa en in vijf jaar tijd heeft ons veiligheidsprogramma 50% minder vermijdbare schade en sterfte opgeleverd. Dit is een groot compliment voor alle ziekenhuizen.
Nee, integendeel. De informatie op Ziekenhuischeck wordt al door ziekenhuizen geregistreerd.
We realiseren ons dat de registratielast in de zorg steeds meer toeneemt. Dit leidt tot verspilling van tijd die ook aan de patiënt kan worden besteed. Ziekenhuischeck ondersteunt de ziekenhuizen om zinvolle kwaliteitsinformatie (uit registraties) zichtbaar te maken voor patiënten op een laagdrempelige en toegankelijke manier.
Doordat alle ziekenhuizen in Nederland dezelfde gegevens tonen op Ziekenhuischeck krijg je op een overzichtelijke manier informatie over de kwaliteit van zorg en kunt u deze gegevens vergelijken. Om te kunnen zien of een uitkomst ‘normaal’ is, worden de cijfers ook afgezet tegen een landelijk gemiddelde of norm. Bij alle gegevens kunt u lezen wat dit zegt over de kwaliteit van zorg. Bovendien kan het ziekenhuis zelf een toelichting geven op het cijfer. Een hogere of juiste lagere score kan namelijk verschillende oorzaken hebben en hoeft niet te betekenen dat de zorg beter of slechter is.
Ziekenhuischeck is hiermee een aanvulling op andere online patiëntinformatie.
De informatie op Ziekenhuischeck blijft doorlopend in ontwikkeling. Zodra nieuwe onderwerpen beschikbaar komen die nog meer zeggen over de kwaliteit van zorg, worden minder relevante onderwerpen vervangen (door de NVZ). In de toekomst zal de nadruk komen te liggen op meer onderwerpen die iets zeggen over het effect van de behandeling (uitkomstindicatoren). In die fase kan de NVZ onderzoeken of Ziekenhuischeck eventueel in de plaats kan komen van sommige uitvragen. Dit kan zorgen voor minder registratielast bij ziekenhuizen.
Ziekenhuizen kunnen zelf hun eigen informatie op Ziekenhuischeck doorlopend actualiseren.
Dat ligt minder simpel dan we allemaal denken en ik wil ook geen verkeerde verwachtingen wekken. Het maken van betrouwbare indicatoren vergt veel onderzoek en ontwikkeling. Zeker als de scores gebruikt worden om ziekenhuizen met elkaar te vergelijken. Bij de berekening van scores moet rekening worden gehouden met patiëntprofielen. Bijvoorbeeld: bij de berekening van het sterftecijfer wordt rekening gehouden met de ernst van de ziekte van de patiënt, de leeftijd, andere ziektes waar de patiënt aan lijdt (co- morbiditeit) etc. Soms zijn uitkomsten ook niet geheel toe te schrijven aan de prestaties van zorgverleners en ziekenhuizen. Zo blijkt bijvoorbeeld de ziekenhuissterfte ook samen te hangen met de regio waar gemeten wordt. Desondanks streven wij er wel naar om meer uitkomsten van zorg te tonen, want dat is waar het uiteindelijk om gaat: het beste resultaat voor de patiënt.
Overigens zijn er al vele initiatieven rond het zichtbaar maken van uitkomsten. Neem de DICA, die steeds meer en beter via kwaliteitsregistraties de uitkomsten van zorg oftewel de effecten van de behandeling in kaart brengt. Deze informatie is heel erg nuttig voor ziekenhuizen, om hun behandelingen te verbeteren. En het zal waarschijnlijk niet lang meer duren tot deze informatie openbaar wordt gemaakt.
Dat is een logische vraag. Artsen leggen in de medische toelatingsovereenkomst verantwoording af aan de raad van bestuur. Stel nu dat een arts 10 patiënten opneemt die in een ander ziekenhuis niet meer kunnen worden behandeld. Dat noemen we ‘uitbehandeld’. En stel nu dat hij van de 10 patiënten er 2 weet te genezen. Is dat dan een slechte prestatie? Gezien de omstandigheden is dit denk ik een hele goede prestatie. De omstandigheden, daar moet je ook naar kijken. Dus de prestatie van een medisch professional moet je altijd ‘wegen’. De vraag is hoe je dit gezien alle haken en ogen betrouwbaar openbaar kunt maken. Voor het ene specialisme zal dat eenvoudiger zijn dan voor het andere specialisme.
Ziekenhuizen zijn zelf verantwoordelijk voor het controleren van de juiste en correcte kwaliteitsgegevens. De gegevens worden niet gecontroleerd, maar de meeste gegevens zijn openbaar en herleidbaar. De gegevens worden namelijk grotendeels al opgevraagd door de Inspectie voor de Gezondheidszorg en het Kwaliteitsinstituut. Andere informatie wordt overigens ook soms door externe organisaties verzameld en intern gecommuniceerd (denk aan patiënttevredenheidsonderzoek).
De NVZ regelt de technische ondersteuning van Ziekenhuischeck en levert de landelijke gemiddelden aan. De gegevens worden jaarlijks geactualiseerd, mogelijk vaker. Dit kan per indicator bepaald worden. De data van Ziekenhuischeck zal op een server van de NVZ komen te staan. Ieder deelnemend ziekenhuis sluit hiervoor een gebruikersovereenkomst met de NVZ af.
Alle algemene ziekenhuizen en umc’s in Nederland doen mee. Ook een aantal specialistische instellingen staan op Ziekenhuischeck. Naast de NVZ, werken de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra en Revalidatie Nederland ook mee aan dit initiatief.
Alle ziekenhuizen moeten verplicht hun sterftecijfers publiceren. We blijven benadrukken dat sterftecijfers vooral intern bruikbaar zijn op dit moment. Er is de laatste tijd de tendens dat interne kwaliteitsinformatie wordt gebruikt als keuze-informatie. Het risico hiervan is dat dit informatie oplevert die én moeilijk te begrijpen is, én waarbij onderlinge vergelijking lastig is.
Toch publiceren ziekenhuizen naast de HSMR (gecorrigeerde sterftecijfers) nu ook hun SMR-cijfers (sterftecijfers per diagnosegroep). Ziekenhuizen willen immers graag voldoen aan de vraag naar kwaliteitsinformatie. Bovendien kan de publicatie van deze cijfers de ontwikkeling naar betrouwbare keuze-informatie versnellen.
Niet van alle ziekenhuizen is de HSMR beschikbaar. Dat komt doordat er instellingen zijn waarvoor de zogenoemde exclusiecriteria van toepassing zijn. Een ziekenhuis valt onder de exclusiecriteria wanneer de registraties onvolledig en duidelijk van onvoldoende kwaliteit zijn, of wanneer de patiëntencasemix van het ziekenhuis te veel afwijkt van de landelijk gemiddelde casemix. Ziekenhuizen die onder de exclusiecriteria vallen, en dus geen HSMR of SMR hebben, kunnen op basis van deelname aan de LBZ (Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg) hun voorlopige SMR en HSMR laten berekenen. Hiermee kunnen ook deze ziekenhuizen aan hun verplichting voldoen.