BovenIJ zet digitale keuzehulp in voor patiënt

U bevindt zich hier: Home | Nieuws | BovenIJ zet digitale keuzehulp in voor patiënt

BovenIJ zet digitale keuzehulp in voor patiënt

maandag 25 april 2022

Voor veel medische diagnoses bestaan meerdere behandelingen. Elke behandeling heeft voor- en nadelen. En iedere patiënt is anders. Wat de beste behandeling is, verschilt per patiënt. Het BovenIJ ziekenhuis biedt ondersteuning aan patiënten bij het maken van die keuze. Zo beslissen zij samen welke behandeling het beste bij de patiënt past. Het BovenIJ zet hiervoor de digitale keuzehulp in van PATIËNT+.

BovenIJ ziekenhuis: Persoonlijk, verbindend, ondernemend

Samen beslissen

Uit onderzoek blijkt dat mensen door samen te beslissen meer tevreden zijn over de zorg die zij krijgen en trouwer zijn aan de afspraken die zij met hun zorgverlener maken. Toch gaat het niet vanzelf. Om hier aandacht voor te vragen is er een landelijke campagne Samen Beslissen gestart. De campagne geeft tips en hulpmiddelen om beter en vaker samen te beslissen. Het BovenIJ ziekenhuis ondersteunt dit initiatief van harte zodat patiënten op basis van toegankelijke informatie besluiten kunnen nemen die passen bij hun eigen leven.

De keuzehulp is een van de middelen die patiënten en zorgverleners kunnen gebruiken om met elkaar het gesprek aan te gaan en zo te beslissen over de beste passende zorg. Op de website www.begineengoedgesprek.nl staan verschillende instrumenten die daarbij helpen.

Hoe werkt een keuzehulp?

Met een keuzehulp ontvangt de patiënt informatie over de diagnose en alle voor- en nadelen van diverse behandelingen. Ook stelt een keuzehulp een aantal vragen die inzicht geven in de persoonlijke voorkeuren en situatie van de patiënt. Na het invullen van de keuzehulp ontvangen de patiënt en zorgverlener een samenvatting en gaan zij allebei goed voorbereid, met dezelfde informatie het gesprek in. Samen beslissen zij welke behandeling het beste bij de patiënt past.

BovenIJ-gynaecoloog Moniek Twisk maakt gebruik van de keuzehulp: “Een goed gesprek is de basis van goede zorg. Door samen met de patiënt alle mogelijke opties te bespreken zal een patiënt een gemotiveerde keuze maken en meer tevreden zijn met het ingestelde beleid.”

Ook de afdelingen Orthopedie en Chirurgie volgen snel. Op deze manier willen we onze zorg samen met de patiënt nog beter maken. 

Wilt u deze pagina delen via Social media? Accepteer dan eerst de functionaliteit cookies.

Cookie Policy

Deze site gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de best mogelijke ervaring geven.
Strict noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om over de site te navigeren, of om te voorzien in door u aangevraagde faciliteiten.
Functionaliteitscookies
Deze cookies verbeteren de functionaliteit van de website door het opslaan van uw voorkeuren.
Prestatiecookies
Deze cookies helpen om de prestaties van de website te verbeteren, waardoor een betere gebruikerservaring ontstaat.
Online surfgedrag gebaseerde reclame cookies
Deze cookies worden gebruikt om op de gebruiker toegesneden reclame en andere informatie te tonen.
Meer weten...