Deel via e-mail

Calamiteit onderzoek

Al onze medewerkers proberen u zo goed mogelijk te helpen. Toch gaat het niet altijd goed. Als er iets misgaat bij uw onderzoek of behandeling, vertelt onze arts dit u zo snel mogelijk. Een commissie doet onderzoek, zodat we onze zorg kunnen verbeteren.

Wat is een calamiteit?

Wanneer er iets misgaat in de zorg, kan de patiƫnt beschadigd raken of zelfs doodgaan. Dit noemen we een calamiteit. Als er een calamiteit is, moet het BovenIJ ziekenhuis dit melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd.

Onderzoek van calamiteit

Het is belangrijk dat we onderzoeken wat er precies is misgegaan. Dit onderzoek wordt gedaan door een speciale commissie. Hierin zitten medewerkers die niet betrokken waren bij de calamiteit. De commissie praat met iedereen die met de calamiteit te maken heeft. Ook nodigen zij u uit voor een gesprek. U kunt dan vertellen wat u heeft meegemaakt en hoe u dit heeft ervaren. Het onderzoek duurt ongeveer 8 weken.

Uw contactpersoon

U krijgt een contactpersoon die u op de hoogte houdt van het onderzoek. U kunt al uw vragen aan deze contactpersoon stellen.

Uitkomst onderzoek

Als de commissie klaar is met het onderzoek, stuurt zij de uitslag naar het ziekenhuis en de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Ook geeft de commissie adviezen om te voorkomen dat het weer misgaat. De IGJ beoordeelt het onderzoek. Daarna vertelt de commissie u persoonlijk wat de uitkomst van het onderzoek is.

Zorg verbeteren

Het BovenIJ ziekenhuis doet er alles aan om goede zorg te geven. Gaat er toch iets mis? Dan is het belangrijk dat we dit een volgende keer voorkomen. Met de adviezen van de commissie verbeteren we de zorg. Zo zorgen we steeds beter voor onze patiƫnten.

Deze website plaatst cookies. Dit doen we om onze site gebruiksvriendelijker te maken, onder andere door analyse van het bezoekersgedrag. Maar u blijft anoniem. Als u verder surft, accepteert u onze cookies.

Terug naar bovenScroll naar boven